Efter en tids diskuterande fram och tillbaka så beslöt vi oss för att bygga vår egna äventyrsbil, en Campervan. Syftet med den är att kunna bo helt Off-grid (utan tillgång till el eller vatten). Att välja vilken modell man vill bygga på visade sig svårt, då det var mycket att överväga, med olika för- och nackdelar. Vi insåg snart att det krävdes grundliga efterforskningar och noggranna överväganden, speciellt när det gäller de grundläggande aspekterna av ett sådant bygge, som chassi och storlek.

Här listar vi de saker vi tyckte var viktiga:

1. Driftkostnaden, vilken skatt det aktuella fordonet har och vilken typ av underhåll som kommer krävas. Vi valde tidigt att en bil med kamkedja är att föredra rent ekonomiskt eftersom det innebär lägre underhållskostnader på lång sikt. Förutom det mekaniska underhållet funderade vi också mycket på bränsleförbrukning och bilens miljöpåverkan. Vi ville ha ett fordon som inte bara var ekonomiskt utan också så miljövänligt som möjligt.

2. Ståhöjd, en del har ju valt att bygga sin husbil i mindre bilar, men vi ville ha ståhöjd. Regniga dagar som man tillbringar inne i vanen kommer bli så mycket trevligare med utrymme. Dessutom ger det bättre ergonomi och flexibilitet när man rör sig inne i bilen, vilket är viktigt för långvarig komfort.

3. Längden på fordonet, vi tänkte först oss den längre varianten som kallas L3H3 men eftersom vi kommer fricampa och det är då ibland trångt att komma fram så kompromissar vi och letade en L2H2. Det var svårt att hitta en mindre med en dragvikt som klarar mer än 750kg vilket också var ett av våra krav. Vi vill ha möjligheten att ta med vår släpvagn (som vi eventuellt kommer anpassa om vi skaffar fler Siberian Huskys)

4. Vikten av att ha ett välisolerat fordon blev också uppenbar, speciellt om vi skulle använda det under årets kallare månader. Vidare var det viktigt att ha tillräckligt med förvaringsutrymme för all utrustning som behövs på längre resor. Under våra efterforskningar upptäckte vi också att isoleringen inte bara handlar om att hålla värmen inne, utan också om att hålla värmen ute under varmare perioder, vilket skulle göra resandet mer behagligt oavsett väderförhållanden. Efter flera månaders forskning och otaliga diskussioner kände vi att vi hade tillräckligt med information för att börja bygga vår dröm. Vi började skissa på olika lösningar och jämföra materialval och byggmetoder för att maximera utrymmet och skapa en så funktionell och bekväm miljö som möjligt.

5. Skicket, vi ville inte ha en ny och helt felfri bil men det skulle helst vara mer eller mindre rostfritt. Vi kommer köra med campervanen i terräng en del så vi vill inte behöva vara super rädda för om det kan bli nån liten repa

Vi hittade till slut en Ford Transit i det skick vi tänkt oss, med rätt utrustning och i rätt pris. Redan på vägen hem upptäckte vi tyvärr en brist som säljaren inte hade berättat om, centrallåset verkade ej fungera, sånt är trist.. enligt säljaren hade han inte använt låset och visste därför inte om bristen.

Fick beställa nya nyckelskal och flytta över kretskort och nyckelblad

Innan vi kan börja bygga behöver vi riva bort allt det som behövs, paneler och mellanväggen osv. Denna bil var också isolerad men med gullfiber vilket vi inte ville ha. Efter att ha läst och tittat hur andra gjort är siktet inställt på armaflex och polyersterisolering för att klara av kondensen som uppstår och inte binda fukten med rostskador som följd.

Efter att ha rivit bort all isolering och panel var det dags att demontera mellanvägg

Nästa steg blir att rengöra, rostskydda och påbörja isolering, följ med i nästa inlägg i serien där vi bygger vår egna äventyrsbild aka Campervan

0 Shares:
Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *