Grövelsjön, detta vackra och populära fjällområde för vandring. Här finns gott om områden både för endagarsvandringar och veckolånga. Det finns även en liten camping, Sjöstugan, med café och uthyrning av båt/kanot/kajak.

Vi valde att under vår semester åka hit med barnen, ta en dagstur, och valde att gå till Silverfallet. En tur som enligt flera sidor skulle vara runt 6km lång men där vår Garmin klokca visade på 9,6km. Visserligen efter en del sidospår.

Vandringen är enkel, på spångar och stigar, svagt uppåt på vägen dit, och neråt på vägen hem. För att ta sig över vattnet går man förbi fallet upp där leden drar vidare mot höger, tillbaka. Där kan man kliva över på stenar och ta sig till den sidan av fallet som man lättast upplever det på.

Det fanns mycket att upptäcka på våran tur, bl.a. den här lilla ödlan. Även för oss vuxna fanns gott om vyer och natur för att stilla våra sinnen.

Uppe vis fallet tog vi lunch, och en kopp kaffe. Att stanna och koppla av och inte stress är nog en bra utgångspunkt när man går med barn.

Man får locka med små knep för att hålla humöret på topp, vilket var lätt på denna tur. Att få ställa sig i Norge t.e.x. var tillfredställande och kul

På vägen tillbaka fick vi upptäcka snö, mitt i sommaren. Det var häftigt och självklart var vi tvungna att ha ett litet snöbollskrig på platsen innan vi gick till bilen

På vägen tillbaka till Idre stannade vi till vid Grövelsjöns Fjällbageri, har fanns gott matbröd och bullar. Barnen valde några kakor. Känns extra bra att stötta de lokala och smakerna på dessa bakverk var underbara.

Vill du veta mer? se vår film och besök länkarna nedan.