Våran resa började väldigt tidigt en måndags morgon, vi hade många timmar i bilen framför oss innan vi nådde vårat mål. Men istället för att ta oss upp till målet så fort som möjligt med tåg så valde vi att ta våran elbil upp och göra resan till en del av målet. Vi hade gjort om våran bil till en improviserad campervan, baksätet fälldes ner till säng genom att fälla baksätena. Liggunderlagen som vi har vintertid la vi in i bilen, över det så la vi en bäddmadrass. Vi la in kuddar och som täcke hade vi våra sovsäckar som vi har när vi vandrar.
När man bor i bilen så är ordning och reda väldigt viktigt för att inte bli smått galen av letande. Vår vandrings utrustning, väskor och utrustning för campingen i bilen hade vi uppe i en takbox för att inte ha allt inne i bilen. Det vi hade inne i bilen hade vi organiserat i lådor, en låda för mat, snacks och utrustning för att laga mat och en låda för hygienartiklar. Att ha sakerna i lådor gjorde det väldigt lätt sen när man kom fram och skulle stanna. Man lastade över allt från sängen till framsätet för att få sovplatsen fri.

Vi gav oss iväg tidigt på morgonen för att kunna få in så många mil som möjligt men ändå inte känna någon stress. Det skulle bli två nätter i bilen innan vi var framme vid Sitoälvsbron och vår vandring skulle kunna börja.
Vårat första stopp för resan blev i Mora för att ladda bilen. Då vi valde att ta elbilen upp så krävdes lite planering inför laddning men det var inget som vi upplevde som ett problem. Problemet var nog mest våran leverantör till våra mobiler som inte fungerade så bra och ställde till det lite. Men i städerna där vi tänkt ladda fanns det internet tack och lov så allt löste sig väldigt bra. I Mora passade vi på att äta lunch som blev en kycklingsallad, medan vi laddade. Vi passade även på och fylla på med resegodis. Sedan fortsatte vi till Östersund där det var dags att ladda igen. Laddstationen låg bredvid en stor fabriksbyggnad där Jonas tyckte sig känna igen namnet. När det slår honom att det är Woolpower som tillverkar underställ med mera i merinoull och när vi kollar upp deras hemsida så står det att dom har en butik inne i fabriken. När vi ändå hade tid och väntade på laddningen så tog vi en sväng in i butiken och kom ut med varsitt nytt underställ. Vi tog oss därifrån fram till Kattstrupeforsen som var våran första plats för övernattning.

När vi kom fram så gjorde vi i ordning bilen, vi har ett litet biltält med myggnät som vi sätter upp på bakluckan för att kunna få in frisk luft när vi sover men slippa få in alla mygg. Vi har mörkläggning för framruta och fönster som vi sätter upp för att få mörker i bilen. Jag är väldigt känslig för ljus så för att få bra sömn så har vi valt att mörklägga bilen. Vi plockar fram stolar, en egen eldstad som vi har med oss. Vi har även tarp med oss som vi kan sätta upp men då det var väldigt fint väder så satte vi inte upp den. Vi lagade en god köttbit över öppen eld tillsammans med ett glas gott rödvin. Vi satt bredvid Kattstrupeforsen och lyssnade på hur det forsade, njöt av att äntligen vara på väg. Äntligen var veckan här som vi längtat efter så länge. Det blev en tidig kväll i säng då vi var trötta efter att ha gått upp tidigt och väckarklockan skulle ringa tidigt nästa dag också. För att hitta ställen och övernatta på använder vi oss av appen park4night den har fungerat rätt bra för oss och hjälpt oss hitta bra ställen.

Tisdag och dag två av vår resa, klockan ringde och vi började morgonen med att ta ett morgondopp i dimman som lättade över sjön. Underbart sätt och vakna på och att ta sig en liten stund och njuta innan man beger sig iväg igen. Medan jag ordnade med frukosten i form av grekisk yoghurt och smörgåsar med mjukost, kaffe och te självklart. Så började Jonas packa ihop för att kunna åka. Frukosten intogs i bilen på väg mot nästa delmål.
I Storuman var det dags att ladda upp bilen igen, där passade vi på att äta lunch medan vi väntade, det blev en wrap på libabröd, bönrör och kyckling. Sedan blev det en kaffe och bulle inne på macken då bilen inte var riktigt klar med sin laddning. Vi tog oss till Jokkmokk där vi laddade bilen för att kunna ta oss fram till Sitoälvsbron och tillbaka, som sagt så var det lite planering med resan för att veta att man kommer fram. Att stanna och ladda gjorde inget heller då det var skönt att få stanna och ta en paus, skönt och få komma ur bilen efter alla mil. I Jokkmokk valde vi att ta en promenad medan bilen laddade för att då få sträcka på benen.
Vi körde sedan fram till sjön Vajkijaure där vi valde att stanna för natten. Inte den finaste platsen att stanna på men man kan inte hitta perfekta platser varje gång. Vi bestämde oss för att ta ett kvälls dopp för att tvätta oss men upptäcker på vägen i vattnet att det är otroligt långgrunt så blir till en större uppgift än tänkt att tvätta sig. Till middag gjorde vi en pastagryta som är så smidig då allt görs i en gryta. Vi har med oss ett gasolkök som är en stor platta för att underlätta matlagningen i bilen.
När vi sitter där framför brasan och myser så ser vi hur en månen börjar gå upp, så stor och lysande mörkgul. Blev en magisk kväll i sällskap av månen.

Onsdag och dag tre, drygt en timmes bilfärd fram till Sitoälvsbron och det var dags att byta ut bilen mot vandring. Vi kom fram till parkeringen vid tio tiden på förmiddagen. vi förberedde våra väskor, fyllde våra vattenflaskor med vatten från Sitoälven. Vi ville inte släpa vatten i onödan så vi hade en planering över hur mycket vatten vi behövde och när vi behövde fylla på.
Efter förberedelserna var vi redo att lämna bilen och börja bege oss mot Skierfe. Första biten är en vandring på grusväg i en mil. Många väljer att ta med sig cyklar och cykla denna bit men vi hade inte möjlighet till det så det blev till att gå. Det tog oss strax över två timmar och vandra fram till bryggan som ligger i slutet av cykelstigen, här kan man under vissa perioder under året välja om man vill bli hämtad av båt för att ta sig fram till fjällstationen Aktse eller så väljer man och vandra som vi gjorde och då är det sex kilometer i väldigt fin terräng.
Vid bryggan stannade vi för lunch som blev frystorkat, som vi valt att ha till hela vandringen mycket för viktens skull. Solen sken på oss och det var helt underbart att sitta där på bryggan och titta ut över det mjölkvita lite gröna vattnet. Kändes mer som en saga en verklighet.
Efter lunchen så började vi vandringen fram till fjällstationen. Vandringen hade vi fått till oss skulle vara lätt vandring. Men vi var nog inte beredda att hålla med om det. Det fanns partier som var mer krävande, inte svåra men lite mer krävande än lätt.
Vi tog en del pauser fyllde på med energi i form av flapjacks och snickers, vi stannade för att njuta av vart vi befann oss och inte stressa förbi det vi längtat efter så länge.
Vi kom fram till Aktse där det finns flera väldigt fin stugor. Där finns möjlighet att övernatta, duscha och även en bastu finns. En liten butik för förnödenheter och utrymmen för att laga mat. Platser för att slå upp sitt tält finns också i anslutning till stationen, men det kostar att tälta nära fjällstationen då man får nyttja toaletter och andra utrymmen. Men vi valde att gå vidare och ta oss upp på kalfjället för att få utsikten. Går man ca två km från fjällstationen så finns det otroligt många platser att tälta på och där kostar det inget att slå upp sitt tält.
Sista biten upp från fjällstationen var väldigt brant och krävande, vi hade med våra stavar som gjorde det lättare att gå, så det är ett tips att ta med sig. Jag var väldigt trött så Jonas fick vänta in mig väldigt mycket. Ungefär halvvägs upp till där vi skulle övernatta stannade vi och fyllde på med vatten för att klara oss fram till dagen efter när vi kom till nästa vattendrag.
När vi kom upp letade vi upp den finaste utsikten och slog upp tältet. När allt var ordnat så kokade vi vatten till våran middag, vi satt med den mest storslagna utsikten och väntade på våran middag. Efter vi ätit så fick Jonas frossa, troligen av vätskebrist och att energin i kroppen var helt slut. Vi valde att gå och sova väldigt tidigt för att verkligen ha energi inför att gå upp på Skierfe dagen efter. Tyvärr gjorde detta att vi missade en väldigt otrolig måne när den gick upp men vi behövde verkligen sömnen.
För att inte få vätskebrist när vi är ute så här så brukar vi ha mineraler och vitaminer i vattnet och det finns oändligt med olika märken för det här. Vi har just nu en som heter Waterdrops.

Torsdag och dagen när vi äntligen skulle upp på Skierfe var här. Till frukost bjöds det på pulvermjölk och Start i strålande sol. Vi började vandringen vid tiotiden och vi hoppades på att ta oss upp på Skierfe innan molnen som prognosen visade skulle ta sig in. Vi lämnade nästan all vår packning vid tältet, vi hade bara en väska med det vi behövde för dagen i. Allt för att göra vandringen lättare. Vi hade inte mycket vatten kvar när vi började vandringen men vi visste att vi skulle gå förbi ett vattendrag ungefär halvvägs på vandringen. Vi fick vara väldigt sparsamma med vattnet men det gick bra. Till slut kom vi fram till iskallt och gott vatten. Solen sken och det var väldigt varmt att gå.

Från tältet var det ca sju kilometer upp till toppen, sista biten gick väldigt brant uppför och helt plötsligt från ingenstans så var man uppe, när man tror att det bara är ett krön och vi ska vidare upp, men så kommer man plötsligt upp på toppen. Det blir en häpnadsväckande känsla och överväldigande när man står där. Den platsen man sett så otroligt många bilder på stod man nu och blickade ut över själv. Vi hann upp innan molen och solen lyste och värmde otroligt mycket. Det var nästan helt vindstilla, kom någon bris ibland. Detta gjorde att vi valde att stanna på toppen och lagade lunch. Man satt där och försökte ta in allt, njuta fullt ut. Men allt är så overkligt. Vi satt i solen och avnjöt en pasta carbonara och en kall öl. I över en timme satt vi där uppe, så när vi sen valde att gå neråt hade jag bränt mig i ansiktet av att suttit där och solat.

Vägen tillbaka gick något lättare då det gick mer neråt, men även neråt är krävande för benen. När vi kom fram till vattendraget så fyllde vi återigen vattenflaskorna för att klara oss till dagen efter när vi skulle börja gå tillbaka mot bilen igen.
När vi kom tillbaka till tältet så var klockan runt 15.30 och vi kokade vatten för att ta en kaffe och lite te. Då det började blåsa ganska rejält så letade vi upp lä i blåbärsriset och där satt vi och fikade i den sista solen. Vi valde att stanna kvar en natt till på kalfjället innan vi började vandra tillbaka till bilen för att slippa stressa tillbaka. Vi fick flytta på tältet på grund av blåsten, vi hittade en jätte bra plats i lä. Molnen kom in under kvällen och det blev kyligt ute,så middagen valde vi att laga inne i tältet. Vi kröp ner i sovsäckarna ganska tidigt och vi låg och pratade och försökte smälta dagen.

Fredag och vandringen tillbaka till bilen. Det var med lite tunga steg som vi lämnade Skierfe bakom oss och började resan hemåt. På vägen tillbaka så hittade vi en jätte stor myrstack mitt på en myr, det är något vi aldrig har upplevt förut och var lite häftigt och se. Massor av myror där det är otroligt blött. Vid bryggan valde vi att stanna för lunch även denna gång, men vi fick sitta i vindskyddet som fanns där då det blåste en del. Det var lite slitet och nergånget men funkade för att stanna till för lunch.
Vandringen på grusvägen gick i rätt snabbt tempo, båda var nog rätt trötta och ville komma fram till bilen. Lite slitna och inte så väldoftande kom vi till slut fram till bilen. Otroligt hungriga efter all vandring satte vi oss i bilen och åt smörgåsar med mjukost, väldigt gott med något annat en frystorkad mat. Vi började färden hemåt med väldigt många intryck med oss.
Vi körde till Jokkmokk där vi var tvungna att ladda bilen och vi passade på att gå in i mataffären under tiden för att fylla på med lite mat. Vi tog oss sen till sjön Piellosjaure där vi övernattade. Vi hittade en jättefin plats precis vid vattnet och med en färdig eldstad. Denna kväll fick vi sätta upp tarpen då det började regna lite på kvällen. Mysigt och sitta där under och lyssna på regnet som droppar. Vi gjorde tunnbrödsrullar till middag med korv som kom från Jokkmokk, lite roligt att köpa lokala produkter när man är iväg på resa.
Mätta och belåtna tog vi oss ner i sjön för att tvätta oss, vilket var otroligt skönt och uppfriskande också välbehövligt. Man kände sig lite äcklig efter vandringen även om man sköter den intima hygienen när man vandrar så känner man sig lite smutsig. Så var så skönt att få bada och sen sätta sig framför brasan och värma sig. Denna kväll satt vi uppe lite senare en vad vi gjort hittills. Det var så mysigt och sitta där så man ville inte att det skulle ta slut. Men till slut fick vi ge oss när tröttheten tog över.

Lördag morgon började vi med ett morgondopp då det var en väldigt fin sjö där vi stod. Vi packade ihop och åt frukosten i bilen på väg mot nästa laddstation. Vi stannade i Östersund igen för att ladda, då det nu spöregnade så satt vi kvar i bilen under hela tiden. Vi stannade även vid Storuman återigen för att ladda. Där tog vi en promenad då det slutat regna, var skönt att få sträcka på benen, sedan tog vi en korv inne på macken och så körde vi vidare.
Vi hittade en övernattningsplats vid Ljungan för denna kväll, det hade precis slutat regna när vi stannade med bilen vilket var skönt. Sista kvällen innan vi skulle vara hemma dagen efter, lite ledsna och nedstämda då resan redan var så nära sitt slut. Men vi njöt till väldigt sent framför brasan och drog ut på det då jag tror vi båda bara ville packa in i bilen på morgonen och vända uppåt igen och fortsätta äventyret mer en att åka hem.

Men Söndagen kom och det var vår sista dag i bilen. Vi stannade i Mora och laddade för sista gången och vi passade på att äta lunch även denna gång här. Vid 17 tiden rullade vi in med bilen på gatan där vi bor och vårat äventyr var över. Men planerna för nya äventyr hade redan börjat ta form.
Så det skrivs nog något snart igen.